REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY PNIEWY
Rozdział I
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 1
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
a) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że
powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych
zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane
bezpośrednio do zbiorników wodnych lub ziemi;
b) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych
i specjalnie oznaczonych.
10. coroczna wymiana piasku w piaskownicach zlokalizowanych na terenach publicznie
dostępnych, stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów
rozdziałów VI i VII niniejszego Regulaminu.
§ 2
Na terenie gminy Pniewy biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku zabrania się:
§ 3
Na terenach, na których organizowane są imprezy masowe, zgromadzenia o charakterze publicznym, giełdy i targowiska wprowadza się obowiązek zapewnienia wystarczającej ilości urządzeń do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, utrzymywania czystości wokół nich oraz niezwłocznego usuwania urządzeń po zakończeniu oczyszczania terenu. Obowiązek ten obciąża organizatora zgromadzenia, zarządcę giełdy lub targowiska.
§ 4
a) ogrodzenia placu zabaw, na którym znajduje się piaskownica lub ogrodzenia samej
piaskownicy w sposób zapewniający dzieciom bezpieczną zabawę oraz wykluczające
przedostawanie się zwierząt mogących zanieczyścić piasek;
b) umieszczania przy każdym wejściu na teren ogrodzony, o którym mowa w punkcie a tabliczki
informującej o zakazie wprowadzania zwierząt oraz informacji o zarządcy wraz z numerem
telefonu;
c) wymiany piasku z częstotliwością przynajmniej raz do roku lub każdorazowo w przypadku
stwierdzenia zanieczyszczenia piasku odchodami zwierzęcymi lub innymi
zanieczyszczeniami zagrażającymi bezpieczeństwu korzystających;
d) odrestaurowywania urządzeń znajdujących się na placu zabaw co najmniej raz na 5 lat.
i estetyce oraz właściwym stanie technicznym.
§ 5
Właściciele nieruchomości zabudowanych, których granice gruntu przebiegają po obrysie budynków i którzy faktycznie korzystają z części nieruchomości sąsiednich, bez których nieruchomość zabudowana nie mogłaby być prawidłowo użytkowana, mają obowiązek utrzymywać te części nieruchomości sąsiednich w czystości i porządku.
§ 6
Dopuszcza się zagospodarowanie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej po wcześniejszym uzgodnieniu z właścicielem lub zarządcą drogi.
Rozdział II
Zasady ogólne w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów
§ 7
Ustala się następujące zasady w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
a) na działkach budowlanych należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego
gromadzenia odpadów stałych, z uwzględnieniem możliwości ich segregacji;
miejscami tymi mogą być:
- zadaszone osłony lub pomieszczenia ze ścianami pełnymi bądź ażurowymi,
- wyodrębnione pomieszczenia w budynku, mające posadzkę powyżej poziomu nawierzchni
dojazdu środka transportowego odbierającego odpady,
i tektury ( w tym opakowania, gazety czasopisma itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła
i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych, biodegradowalnych
i niebezpiecznych;
i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy, właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymywania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu, pozostali właściciele nieruchomości przekazują przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji w workach ;
w ciągu 48 godzin;
10. Przedsiębiorca ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie te odpady
budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót
nie wymagających pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do
starosty, odpady nie spełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za
dodatkową opłatą której wysokość określona została w wyniku rozstrzygniętego przetargu.
ROZDZIAŁ III
CZĘSTOTLIWOŚĆ POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I MIEJSCE ICH SKŁADOWANIA
§ 8
Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości
i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
a) odpady komunalne gromadzone w sposób selektywny obejmujące: papier, tekturę, tworzywa sztuczne, metale, odpady wielomateriałowe i odpady ulegające biodegradacji
w tym odpady zielone gromadzone w odpowiednich pojemnikach lub workach z folii oznaczonych odpowiednimi kolorami oddzielnie dla każdej frakcji odbierane będą bezpośrednio od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z częstotliwością jeden raz
w miesiącu,
b) szkło z częstotliwością jeden raz na trzy miesiące,
c) odpady wielkogabarytowe wystawiane w miejscu gromadzenia odpadów komunalnych
w terminie wyznaczonym w harmonogramie przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne odbierane będą dwa razy w roku,
d) zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny, chemikalia ( farby, lakiery, przeterminowane środki ochrony roślin), zużyte opony, baterie i akumulatory będą odbierane w terminach wyznaczonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne z częstotliwością dwa razy w roku,
e) odpady budowlane i odpady z pielęgnacji ogrodów ( przycięte gałęzie) - będą odbierane na indywidualne zgłoszenie,
f) przeterminowane leki należy przekazywać do punktu zbiórki zlokalizowanej na terenie gminy - apteki i placówki służby zdrowia,
g) zużyte baterie i akumulatory inne niż przemysłowe i samochodowe należy przekazywać do punktów zbiórki zlokalizowanych na terenie placówek oświaty.
3. Dopuszcza się przekazywanie frakcji odpadów: chemikalia, zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych
i rozbiórkowych oraz zużytych opon powstałych w gospodarstwie domowym do punktu
selektywnej zbiórki odpadów wskazanego przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.
§ 9
Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników i kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych udostępniane przez przedsiębiorcę świadczącego usługi na wywóz odpadów komunalnych
i wcześniejszym uzgodnieniu terminu i miejscu ich odbioru.
§ 10
W przypadków punktów gastronomicznych zlokalizowanych poza budynkami i prowadzącymi działalność w okresie sezonu letniego wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów.
§ 11
Właściciele nieruchomości, na terenach których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób, zobowiązani są do zwiększenia częstotliwości usuwania odpadów lub wyposażania nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.
§ 12
ROZDZIAŁ IV
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH. WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM.
§ 13
Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
a) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 70 l
b) kosze na odpady o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l, 5500l;
c) worki o pojemności od 60 l do 120 l
d) kontenery KP – 7
a) dla budynków mieszkalnych 20 l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na
każdą nieruchomość, odpady segregowane można gromadzić w workach o pojemności
co najmniej 60 l,
b) dla szkół 3 l na każdego ucznia i pracownika,
c) dla przedszkoli 3 litry na każde dziecko i pracownika,
d) dla ogródków działkowych 120 litrów na każdą działkę w okresie od 1 marca do
31 października i 5 l poza tym okresem.
§ 14
Określa się rodzaje i pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości:
a) niebieski - na makulaturę i tekstylia,
b) żółty - na tworzywa sztuczne,
b) zielony - na odpady ulegające biodegradacji,
c) biały - na szkło, opakowania szklane i metale.
i przekazywać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w gminnym punkcie zbiórki odpadów i w szkołach.
§ 15
Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego: chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, w parkach, na placach zabaw i skwerach do zbierania odpadów komunalnych stosuje się kosze uliczne o pojemności od 35 l do 70 l.
§ 16
Organizatorzy imprez masowych są zobowiązani do wyposażania miejsc, na których te imprezy są organizowane w pojemniki o pojemności 120 l na każde 100 osób uczestniczących w imprezie oraz szalety przenośnie w ilości 1 szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie.
§ 17
§ 18
Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem.
§ 19
a) papieru i tektury nie wolno wrzucać kalki technicznej, opakowań z żywnością, wapnem,
cementem, prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów,
b) szkła opakowaniowego i nie opakowaniowego nie wolno wrzucać ceramiki, luster, szklanych
opakowań farmaceutycznych i chemicznych, szkła budowlanego, szyb samochodowych,
c) tworzyw sztucznych nie można wrzucać tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego,
opakowań po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach, opakowań po
środkach chwastobójczych i owadobójczych,
d) metali nie można wrzucać metali łączonych z innymi materiałami np.; gumą
ROZDZIAŁ V
OBOWIĄZKI FORMALNOPRAWNE I SKUTKI ICH NIEPRZESTRZEGANIA
§ 20
ROZDZIAŁ VI
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE MAJACE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI
§ 21
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 22
Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
§ 23
§ 24
Zakazuje się:
§ 25
Obowiązek unieszkodliwiania padłych zwierząt należy do osób posiadających zwierzęta.
ROZDZIAŁ VII
WYMAGANIA ODNOŚNIE UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ
§ 26
ROZDZIAŁ VIII
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA
§ 27
Właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami wielorodzinnymi zobowiązani są do przeprowadzania co najmniej raz w roku deratyzacji na terenie nieruchomości. Obowiązek ten w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych może być realizowany tylko w miarę potrzeby.
§ 28
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne Wójt po uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz poprzez zarządzenie termin jej przeprowadzenia
§ 29
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
§ 30
W przypadku terenów użyteczności publicznej obowiązek ten spoczywa na Gminie.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 31
do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień Regulaminu. Pracownicy przeprowadzający kontrolę legitymować się będą legitymacją służbową.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Pniewy